Nový zákon o obecné bezpečnosti výrobků (GPSR) a jeho dopad na podnikatele

S účinností od 13. prosince 2024 vstoupil v České republice v platnost nový zákon o obecné bezpečnosti výrobků. Tento zákon, implementující nařízení EU, klade větší důraz zejména na bezpečnost výrobků uváděných na trh a jejich sledovatelnost v celém dodavatelském řetězci.

Pro podnikatele (výrobce i distributory) to znamená především povinnost prokazovat, že jejich výrobky splňují veškeré bezpečnostní požadavky a že jsou schopni v případě potřeby identifikovat a stáhnout nebezpečné výrobky z trhu. Zákon zdůrazňuje důležitost kompletní a aktuální dokumentace ke každému výrobku, která prokazuje jeho shodu s platnými normami.

Jaká dokumentace je nezbytná?

Dokumentace by měla obsahovat například:

  • Detailní popis výrobku a jeho technické specifikace

  • Výsledky provedených testů a posouzení rizik

  • Prohlášení o shodě s normami

  • Identifikační údaje o výrobci a distributorovi

  • Srozumitelný návod k použití a bezpečnostní pokyny

Důsledky nedodržení zákona

V případě kontroly ze strany orgánů dozoru musí být podnikatel schopen veškerou dokumentaci předložit a prokázat, že jeho výrobky jsou bezpečné. Nedodržení zákona může vést k sankcím dle § 11 zákona 387/2024 Sb.

Přínosy nového zákona

Očekává se, že nový zákon o obecné bezpečnosti výrobků přinese zvýšení ochrany spotřebitelů, posílení důvěry v trh a zefektivnění dozoru nad trhem. Zákon by měl také přispět k posílení konkurenceschopnosti českých podniků.

Implementace na Slevomatu

Pokud se vás plnění tohoto zákona týká, při schvalování nových akcí zaznamenáte v posledním kroku (Souhlas se smluvními podmínkami) nový check box. Jeho zakliknutím nám dáte najevo, že vaše zboží splňuje všechny požadavky a máte k němu potřebnou dokumentaci. Jedná se o pouhou formalitu a naše spolupráce může pokračovat stejně jako doposud.

Tip: Chcete se dozvědět víc o nových pravidlech podle GPSR? Srozumitelný praktický tahák nejen pro podnikatele připravila Petra Dolejšová, známá právnička se zaměřením na marketing a e‑commerce. 

Zpět na výpis článků

Související články


Nahoru